Fairytale of Stockholm
“Mäster Mikael”.
Ibland handlar det inte om mig. Faktiskt I princip aldrig. Men det är namnet på vägstumpen nedan. En återvändsgränd, som så mycket annat. Men först en liten rundtur.
Eller rant-tur? (det går att scrolla)
Jag kör taxi och får sommartid tillfälle att guida turister runt Stockholm. På konkurrenternas (de förhatliga turistbussarna) finns en liten reklamskylt. “Fjällgatan 1”.
Ha!! Amatörer!
Det finns ingen sån adress i Stockholm. Lägsta numren är ju 16 respektive 23.
Men hur är det egentligen med den saken?
Södermalm hette en gång i tiden Åsön. Därav Åsögatan och Åsö gymnasium. Det är logiskt. Det är en ö med Åsar på. Den stora åsen löper i öst-västlig riktning, från Ersta och Stigberget bort mot Hornstull.
För att förbinda platån söder om denna ås med Slussen och Stadsgården blev man för ett knapp hundratal år sen tvungen att ta en stor spade (snarare tiotusentals små) och gräva bort ett stort parti av åsen.
På den delen av åsen hade tidigare Fjällgatan och Stigbergsgatan löpt. Och i diket som uppstod la man en ny väg från Folkungagatan ner via Katarinavägen ner till Slussen. Den nya gatan fick namn efter två nederländska bröder som hette Abraham och Jacob Momma: Reenstiernas Gata. Bröderna hann adlas innan namngivningen, vilket var tur. Vem vill bo på Mommas gata?
Åsen grävdes av och den västra delen av Stigbergsgatan fick ett nytt namn. Sandbacksgatan.
Den västra delen av Fjällgatan fick namnet Mäster Mikaels gata (men innan dess fanns säkert Fjällgatan 1 just där).
Varför får en så vacker gata ett så vackert namn? Borde vara självklart. Historiken är dock mindre charmig.
Mäster Mikael Reissuer var bördig från Norrköping där han var krämare. Nåt slags handelsman, alltså. Väl flyttad till Stockholm 1635 blev han UTNÄMND till “Mäster”. Mäster på den tiden var detsamma som bödel och det vanliga var att en kriminell som själv dömts (till döden?) fick axla yxa och titel. Mikael blev tydligen utnämnd på andra meriter. Vill man veta? Hederstiteln “Bödel” känns omodernt och ligger inte bra i munnen.
Nämnda Mikael bodde i området på södet, föredömligt nära till jobbet på Stigberget. Kvarteret söder om Mäster Mikaels gata heter Justitia. Kan vara en ledtråd.
Fast då hette Stigberget bara Galgbacken. Det var nämligen stans avrättningsplats. Där Norska kyrkan ligger. Och sista styverns trappor.
Vad hände med Mikael Reissuer ?
Short story : Han dog.
Long story: Han blev osams med sin olagligt inneboende och hade dessutom ihjäl honom. Mikael Reissuer blev följdriktigt själv halshuggen för det dådet. En vacker vårdag anno 1650.
What goes around…
Men gatan är vacker.
