Serieböckerna om Asterix och hans tappra galler har naturligtvis bidragit till att ge mig en nyanserad och komplett bild av romarriket 😉. Fast de kanske säger mer om Gallernas inre liv.
Mitt första minne av Romarriket var annars när jag som lintott såg det evighetslånga och Oscarsbelönade eposet om “Judah Ben-Hur” på VINTERPALATSET. Efter att ha sett Djungelboken på pyttiga biografen Focus i Hagsätra var det ett lyft i mognadsprocessen.
Vinterpalatset låg vid NORRA BANTORGET, denna plats som jag på allvar trodde hette Några Barntorget när jag var liten. Inte så konstigt eftersom Barnhusgatan löper utefter Bantorgets norra sida.
Biografen Vinterpalatset byggdes på det som en gång var bottenbassängen i en av de gasklockor som utgjorde KLARAGASVERKET, det gasverk som försåg Stockholms gator med gasljus (att jag först läste Klorgasverket ledde mig till tankar om folk som stod i köket och sniffade klorgas).
Klaragasverket byggdes 1853 med totalt fem gasklockor och tillhörande byggnader. Staden växte, behoven av gas blev större. Samtidigt blev logistiken kring Norrmalm ett hinder och man byggde därför de vackra GASKLOCKORNA i VÄRTAN (det som nu kallas Norra Djurgården), arkitekt Ferdinand Boberg.
Inför sol-olympiaden (sol-olympiska spelen) i Stockholm 1912 byggdes en av klockorna om till hotell och teatersal. Den senare fick namnet AUDITORIUM. Passande. Fast det varade bara några år, för sen byggdes teatersalen om till en biograf som då hette RÖDA KVARN. Fast den varken var röd eller kvarn.
1940 bidde det en scen som 1942 döptes om till Vinterpalatset. Från 1943 till 1958 var det där som Stockholmare med fler dansade järnet. Och sen blev det biograf med maffig duk under SF:s regi.
1977 revs kåken och istället byggdes det kontor. “Gasklockan” hade slagit sitt sista slag.
Men vi går ut från vår imaginära bio och motsols. Där ligger NORRA LATIN, ett av Stockholms vackra läroverk, grundad 1880 som “Norra latinläroverket”. Byggt likt ett “dubblerat florentinskt renässanspalats” (flådig och därför snodd formulering) . Det las ner 1989 och blev City Conference Centre (CCC). Sen förra året är det åter skola. Hogwarts. Eller Stockholm International School.
Bakom Norra Latin, tvärs över Barnhusgatan i korsningen mot Drottninggatan låg en gång det barnhus som gett gatan dess namn. Drottningen som avses var DROTTNING KRISTINA, HJÄLTEKUNGEN (Gustav II Adolf) dotter, som inte var som andra kvinnor (enligt Axel Oxenstierna). Det var också hon som startade upp barnhus för samhällets olycksbarn.
Västerut på Barnhusgatan ser vi FOLKETS HUS , invigt 1960. Det var tidigare ett fängelse där (Smedjegården) men fängslade därefter under lång tid danssugna med dans- och ragghaken BALDAKINEN , ALLADIN och BON PALAIS ( samma hak, men olika namn över tid). Numera rymmer det DANSENS HUS och är säte för det ditflyttade City Conference Centre (CCC). Vartannat år dagen före Nobeldagen 10/12 går NOBEL WEEK DIALOGUE av stapeln där (rekommendera å det grövsta).
Det gamla Folkets hus stod klart i december 1901 vilket var en himla tur. Några månader senare, den 20 april 1902, ägde en landsomfattande manifestation rum. Fler än 120000 i landet och 40000 i Stockholm demonstrerade för RÖSTRÄTT , som på den tiden omfattade 8% av alla vuxna. Inga kvinnor. Och röststyrkan räknades i inkomst och inte i decibel. Tjänade man mindre än 800 riksdaler så hade man ingen röst.
Slutstation för demonstrationståget blev Folkets hus. Här stod dåvarande statsministern HJALMAR BRANTING på en balkong och manade till lugn.
“Coola ner er, bylingen kommer”. Så sa han säkert inte. Men ordningsmakten ryckte in för att “lugna massorna och sabelhugg ven. Fem fördes till Sabbatsbergs sjukhus för reparation. Eller operation.
Om inte folkets hus balkong hade funnits… från vilken balkong skulle Branting då ha lugnat massan? Tanken svindlar.
Från 1902 till 1940 var Norra Bantorget och Folkets hus utgångspunkten för FÖRSTAMAJTÅGEN. Numer är det slutstation för detta tåg, i den del av Norra Bantorget som fått namnet BRANTINGPARKEN och där hans monument rests, skulpterat av CARL ELDH.
Sen kommer Kattfortet.
LO-Borgen. En gång trähandlare Carlbergs hus, ritad av F Boberg. LO köpte kåken 1926.
(Nästa historiskt viktiga händelse vid Norra Bantorget ägde rum en fesljummen sommardag 1984. En halvblind bilist i en avocadogrön VW Passat av okänd årsmodell kom körande söderut på Västmannagatan och ut på Norra Bantorget i riktning MOT trafiken. Det kunde ha ödelagt torget under fler timmar, men den ovana föraren valde att köra upp på trottoaren, precis bredvid den chockade tulpangubben, och nästan genom järnstaketet. Komplett galning!)
På andra sidan Västmannagatan låg café RÖDA RUMMET. Här startade “Chaufförernas ekonomiförening” ett café för sitt skrå av yrkeschaufförer.
Detta café flyttade in 1926 efter att STRINDBERGS INTIMA TEATER flyttat ut. Härav namnet (här har jag nyktrat till efter en våt studentskiva… Efter bad i Molins fontän.) Det riktiga röda rummet, som Strindberg skrev om, ligger i BERNS ETABLISSEMANG.
Sen kommer ingenting, sen kommer ingenting och sen kommer Clarion hotell Sign, signerad GERT WINGÅRDH . Men vad låg där innan då?
Den skarpmjältade funderar nog som jag. Varför Norra BAN-torget? Här finns ju inga banor.
De är spårlöst försvunna.
Faktum är att vid denna plats låg NORRA STATION, den Station som åren 1866 till 1871 utgjorde slut/startpunkt för Norra stambanan. Dessutom låg här spårvägstation och sedermera busstation. Att yrkeschaufförernas café Röda Rummet låg så nära hade däri sin förklaring.
Vad hände 1871? Då blev CENTRALSTATIONEN klar och efter det hade Norra Station (vid Norra Bantorget) syftet att vara station enbart för godstrafik. (Detsamma gällde för övrigt Södra station, som låg vid Södra Bantorget och var utgångspunkt för västra stambanan. Södra Bantorget heter numer Medborgarplatsen.)
Men Norra stationgatan ligger ju vid Norrtull!? Japp!
Jag förstår er indignation, men det var först 1925 som godsstationen Norra station flyttade norröver.
Vid den forna stationens södra ände, nästan precis där vi började turen, låg under lång tid en verkstad med tillhörande BENSINMACK, en “gas station” som det heter på jenkiska. Kanske det sista spåret av gas runt torget.
Och där är cirkeln sluten, vi har gått varvet runt.
Norra Bantorget är rikt på historia och kultur, inte bara en numer grön oas. Väl värd en rundtur.
Vad som hände med den där idioten som körde mot trafiken?
Han blev sedermera taxichaufför och taxiguide och skriver numer alltför långa inlägg av tveksamt allmänintresse i en av ansiktsbokens mer exklusiva grupper.
So it goes.
Önskar eder alla en trevlig SÖNDAG.
