Från Hillary Clinton till potatissallad på fem minuter

Om du har lust så följ mig såsom mina tankar studsar denna traditionellt sett dödtråkigaste dagen ever.
Eller så scrollar du vidare, lyckligt ovetande om saker du ändå aldrig skulle ha nytta av.

Sir Edmund Hillary (ej Clinton) besteg Mount Everest 1953, namngivet efter geografen George Everest.

Ett betydligt lägre berg, om man nu måste tävla i ämnet berg som uppkallats efter personer, är Abrahamsberg i Västra Stockholm. Där ligger ett dragontorp som sannolikt byggdes i början av 1700-talet. Då hette det Nora dragontorp. Men då låg det iofs på Ulvsundas marker vid dåvarande Drottningholmsvägen, dvs i vägen. Därför baxade man iväg det lite på artonhundratalet. Det skulle ju vara kortast möjliga väg ut till Drottningholms slott.

På den gamla goda tiden fick soldater ofta namn som hade en militär ton. Rask, Strid, Svärd, Hurtig etc. Den sista dragonen, den sista indelte soldaten i Bromma, hette Frans Krieg. Kan svårligen bli mer militärt än så. Möjligen Fransk Bômb?

Krieg rådde och bodde på dragontorpet 1885-1916, men redan några år innan dess var Ulvsundas ägare, baron och dåvarande Statsminister Gustaf Åkerhielm af Margretelund, hygglig och gav lite mark till Gustaf Abraham Pihl. Precis bredvid dragontorpet, alltså.

Där byggde Pihl ett hus som han lite egotrippat och narcissistiskt döpte till Abrahamsberg. Det var väl för höge bövelen inget BERG.

Å helt plötsligt fick dragontorpet döpas om till Abrahamsbergs dragontorp. Så gick det till när farfarsfarfarsnånting var ung.

Dr Abrahams väg som ligger i närheten har en heeeelt annan historia.

Jag är själv delvis uppvuxen (sommarstugesäsongsvis) i ett dragontorp i Roslagen. Och det var egentligen så mina tankar började. Vad är egentligen en dragon?

Från början var dragonerna infanterister som red fram till krigsplatsen, men som inte stred till häst. Nej, de fick snällt hoppa av hästen innan de började slåss. Slogs till häst gjorde däremot kavalleristerna.

Infanterister var liksom det lägsta kastet, fotfolket. Därav namnet, infant, som anspelar på mental omognad. En infanterist till häst var högre i rang. Då var man dragon. Eller möjligen husar (som inte har nåt alls med Husarviken att göra).

Men namnet dragon då? Det betyder ju drake. Det finns flera förslag. Att deras musköter hade kolvar som var utsmyckade som drakar är ett.
Jag vet inte, jag var inte där.

Det har sedermera tillkommit andra förband ur infanteriet. Lätta gardet? Nä😎, men cykelinfanterister, exempelvis.

Och så har vi ju flygvapnet, vilket inte långsökt för tanken till J35 Draken (den tanken var Gripen ur luften).

Jag undrar om vi möjligen odlade dragon på dragontorpet? Nu odlar vi fransk dragon i vår plätt. Inte rysk. Den tenderar att bara bli besk.

Örten Dragon (korgblommig, familj Asteraceae) innehåller intressanta ämnen. Exempelvis Estragol som man trott var cancerframkallande. Man ska hälla i sig rätt mycket dragon för att nå upp till den dos som krävs för att man i djurförsök eller epidemiologiska studier skulle kunna härleda något signifikant samband till cancer.

Däremot råder ett signifikant samband mellan namnet på örten och dess utseendemässiga karakteristika. Artemisia dracunculus heter så för att dess blad antas likna tungorna på små drakar.

Hur fasen man nu vet det, eftersom drakar är högst imaginära.

Dragon hör självklart ihop med fransk potatissallad. Vi har ju pratat om detta förut.

Har det gått fem minuter nu?
Tack för din tid.

P. S. Bilden föreställer Imagine Dragons och föreställer dragoner.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *